یکی از کارآمدترین و کمخرجترین ابزارهای بازاریابی، فرستادن ایمیل برای مشتریان بالقوه و مشتریان کنونی است.
Email-Marketing
تعداد کمی از ابزارها و مجاری بازاریابی، اینچنین ارزان و پاسخگو هستند. یک نکته ساده، اهمیت این روش جلب و حفظ مشتری را به شما نشان میدهد و آن تعداد ایمیلهای دریافتی در میل باکس شماست که از طرف مشتریان بالقوه و آنهایی که از خریدشان راضیاند برایتان فرستاده شده است. اگر ایمیلهای ارسالی این کسب و کار مفید نبود که صاحب و بازاریاب آن، اینقدر ایمیل دریافت نمیکرد! دلایلی هست که نشان از مزایا و منافع گوناگون ارسال ایمیلهای فروش دارند. تعدادی از آنها را در زیر میخوانیم: چه برف ببارد، چه باران و تگرگ بیاید، ایمیل در هر حال میرسد! چه خواب باشید، در تعطیلات به سر ببرید و چه مشغول کار باشید، پیامهای فروشتان، در غیاب خودتان، ارسال خواهند شد و مخاطبان بازار هدف آنها را دریافت خواهند داشت. و ایمیلها مانند نمایندگان کسب و کارتان، برای شما کار میکنند و بهترین نمایش فروش را برای مخاطبان اجرا مینمایند. یکی از راههای اتلاف وقت در پروسه بازاریابی اینست که در یک زمان، فقط یک مشتری بالقوه را مخاطب قرار داده تنها کالاها و خدماتتان را به او عرضه کنید. در این حالت فقط یک شانس فروش هست ولی ایمیلها میتوانند یک کسب و کار را به هزاران نفر معرفی کنند و این کار تعداد فروش و درآمدتان را بالا برده روند رشد کارتان را هموار و تسریع خواهد نمود. ایمیلهای فروش مخاطبان حقیقی کسب و کارتان را به شما میشناسانند.
در ابتدای کار گیرندههای ایمیلها، همگی اعضای بازار هدف نیستند. شما با دریافت پاسخها میتوانید دریابید که چه کسانی به کالاها و خدمات شما علاقه دارند و امکان دارد به مشتری تبدیل شوند و چه افرادی را باید از لیست گیرندگان ایمیلها، حذف نمایید. دلیل چهارم مناسب بودن و کارایی این روش بازاریابی، دریافت سریع پاسخهاست. در عرض یک تا دو هفته، ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که میتوانند مشتری باشند، به ایمیل کسب و کارتان جواب خواهند داد. اگر تیم بازاریابی سریع و دقیق واکنش نشان دهد، قادر خواهد بود درصد زیادی از این پاسخ دهندگان علاقهمند را به جرگه خریداران وارد کند. با توجه به تعداد پاسخهای دریافتی از هر بسته بازاریابی ایمیلی، میتوانید میزان کارایی آن را دریابید. دلیل پنجم تا اندازهای به علت پیشین مربوط است. اگر شما یک کاسب تازه کار باشید که صاحب کسب و کاری کوچک است، نمیتوانید حتی ذرهای از پولتان را هدر دهید و روی کاری وقت و هزینه صرف کنید که بازدهی نداشته باشد.
بازاریابی ایمیلی این امکان را برایتان فراهم میکند تا بستههای ایمیلهایتان را کدگذاری کنید تا مشخص شود که تعداد پاسخهای دریافتی از کدامیک بیشتر است. چون این بازخوردها سریع حاصل میشوند، اصلاح و تقویت پروسه بازاریابی ایمیلی دشوار نخواهد بود. مخارج و هزینهها مبحثی است که همه کاسبان به آن توجه دارند. تدوین و به کار انداختن پروسههای بازاریابی نیز هزینههایی در بردارد و در این میان بازاریابی ایمیلی از دیگر روشها ارزانتر است. پاکت پستی الکترونیکی گنجایش زیادی دارد و هزینه پست آن هم بسیار ناچیز است. عکسها، مقالاتی که در روزنامهها درباره خودتان و کسب و کارتان نوشتهاید، اخبار موفقیتها و عرضه محصولات جدید، ارائه تخفیفها و امتیازات ویژهای که به منظور تشکر از خرید مستمر به مشتریان میدهید، کارت پستالهای تبریک سال جدید یا مناسبتهای دیگر و تصاویری زیبا که نام شرکت شما در پس زمینه یا گوشه آنها دیده میشود؛ از مطالبی هستند که میتوانید در این پاکت جای دهید. در نظر هم داشته باشید که این بستههای ایمیلی میتوانند به صندوق پستی الکترونیکی چند صد نفر داخل شوند. زمانی که شخصی این ایمیل فروش را باز میکند، در آن واحد، فقط این ایمیل است که پیش چشمانش قرار میگیرد و مدتی را برای مطالعه آن صرف میکند.
وقتی که ما آگهیهای تلویزیونی یا تبلیغات رادیویی را میبینیم و میشنویم، هر آگهی تنها مدت کوتاهی پیش چشمانمان قرار میگیرد یا به گوشمان میخورد و چند ثانیه دیگر، تبلیغاتی دیگر جایگزین میشوند و دوام اثر هر یک کوتاه است. ایمیلهای تبلیغاتی و فروش این طور نیستند و هر کدام جداگانه توجه یک مشتری احتمالی را به خود معطوف میدارند. دلیل آخر این که ایمیلها، بسیار بیشتر از تصاویر تلویزیونی و آگهیهای صوتی رادیو، ملموس بوده خواننده و مشتری احتمالی حس میکند که روی آن بیشتر کنترل و تسلط دارد. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی با فشار یک دکمه محو میشوند ولی صاحب یک ایمیل، آن را متعلق به خود میداند و مدتی به آن خواهد پرداخت. دلایل فوق همگی کارایی و توانمندی و مقرون به صرفه بودن بازاریابی ایمیلی را رقم میزنند. اگر به این ابزار دقت فراوان شده با مهارت و هوشیاری به کار گرفته شود، در افزایش درآمد یک کسب و کار بسیار موثر خواهد بود.
منبع : worldit.ir
فیس بوک در تلاش است از یک شبکه اجتماعی به یک سرویس دهنده اینترنت مبدل شود و برای این کار از ابزارهایی که شاید علمی – تخیلی به نظر برسند، استفاده می کند.
مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک در مقالهای در روزنامه والاستریت ژورنال نوشت: همانطور که دسترسی به پلیس یا اورژانس از طریق یک تلفن ضرورت و اهمیت انکارناپذیری دارد، امکان متصل شدن به اینترنت هم به همین اندازه حیاتی است.
وی دیدگاههای خود در مورد آینده اینترنت را شرح داده و گام هایی که باید در این راستا برداشته شود را نیز برشمرده است. به گفته وی هم اکنون تنها یک سوم مردم زمین به اینترنت دسترسی دارند و بقیه به علت هزینههای بالا یا ضعف زیرساخت ها از چنین قابلیتی بهره مند نیستند.
وی افزوده که فیس بوک در تلاش است از یک شبکه اجتماعی به یک سرویس دهنده اینترنت مبدل شود و برای این کار از ابزارهایی که شاید علمی – تخیلی به نظر برسند، استفاده می کند. پهباد، ماهواره و اشعه لیزر از جمله ابزاری هستند که فیس بوک از آنها برای ارائه خدمات خود در آینده استفاده خواهد کرد.
به گفته زاکربرگ مشکل ۹۰ درصد مردم کره زمین عدم دسترسی به شبکه اینترنت نیست، بلکه آنها قادر به تامین هزینههای دسترسی به انواع داده نیستند. بخشی از راه حل در صورت تامین اینترنت رایگان در دسترس خواهد بود.
وی اضافه کرد: همان طور که تلفن زدن به پلیس یا اورژانس در اکثر کشورهای جهان برای دریافت کمکهای ضروری رایگان است و از این بابت هزینهای در قبض تلفن منظور نمیشود، باید در آینده استفاده از سرویس های اساسی و مهم اینترنتی هم برای همه کاربران رایگان شود.
زاکربرگ منظور خود را از این سرویسها مشخص نکرد، اما این تحول را عامل ایجاد میلیونها فرصت شغلی، فرصتهای تجاری گستردهتر و در نهایت پیشرفت انسانی دانست.
نسل قدیمی کاربران اینترنت، پیش از به وجود آمدن سرویس موتورهای جستجوگر ، ساعتها برای پیدا کردن وب سایت مورد نظر خود، در اینترنت به گشت و گذار و اتلاف وقت میگذراندند، تا زمانی که کمپانی یاهو به کمک آنها شتافت .